Freeway-koncernen, der blandt andet står bag store websuccesser som Dating.dk, Plusbog.dk og Lejebolig.dk, vil med den gratis betalingsgateway Freepay gøre det nemmere at drive internetforretning i Danmark.
“I Freeway har vi altid investeret i iværksætteri og de seneste år har vi investeret i nogle rigtig spændende virksomheder gennem tv-programmet Løvens Hule på DR. Men vi er jo selv iværksættere og innovationen internt i Freeway har aldrig stået stille. Vores seneste skud på stammen er Freepay, som vi glæder os rigtig meget til at vise hele den danske internetbranche”, siger Morten Wagner Jr. Som ejer Freeway koncernen sammen med sin far Morten Wagner Sr.
Det skal være gratis for webshops at modtage betalinger. Det mener Morten Wagner Jr. og Freeway-koncernen, der står bag 30 hovedsageligt webbaserede virksomheder. Derfor lancerer internetkoncernen nu sin helt egen betalingsgateway Freepay eksternt og tilbyder den gratis til alle landets webshops.
Betalingsgatewayen står blandt andet for det betalingsvindue hos webshoppen, hvor kunden indtaster sine betalingskortoplysninger, og som håndterer oplysningerne sikkert.
”Vi vil gerne gøre det nemmere at drive internetforretning i Danmark, og vi gør derfor Freepay gratis. Vores hjerte banker for iværksætteriet, og vi vil gerne understøtte det danske iværksætteri. Men de største erhvervsspillere i landet er naturligvis også velkomne hos os. Og de får det også gratis,” siger Freepay-ejer Morten Wagner Jr.
Med Freepays betalingsgateway skal den erhvervsdrivende som standard kun betale gebyrer til den indløser, der står for at flytte pengene fra kundens konto til webshoppen – der skal altså ikke betales noget til Freepay.
“Vi byggede Freepay for over 20 år siden, fordi der på det tidspunkt kun var Nets/Dibs på det danske marked, og vi ville have vores egen betalingsservice. Nu har vi lanceret Freepay eksternt, så alle kan få glæde af den”, siger Morten Wagner Jr.
Nyt marked, men gamle rødder
Freeway-koncernen har i mange år været til stede inden for EdTech, boligmarkedet og E-handel generelt. Med lanceringen af Freepay eksternt bevæger man sig for første gang ind i FinTech, finansiel teknologi. Et marked, der de senere år har tiltrukket flere og flere investeringskroner.
“Der er ingen tvivl om, at vi som internetkoncern og investor i webbaserede virksomheder gerne vil være frontløber inden for tech, og derfor er det finansielle techmarked også et potentielt nyt nøglemarked for os. Med Freepay tester vi markedet med et stærkt produkt, der kan gavne mange,” siger Morten Wagner Jr.
Ejerne fremhæver, at man i udviklingsarbejdet især har fokuseret på at skabe en gateway, der lever op til de højeste sikkerhedsniveauer på markedet, og at man har brugt den årelange erfaring med webhandel til at designe betalingsvinduet til at øge antallet af gennemførte køb, så det også her kan gøre livet nemmere for internetforretningen.
Timingen er ikke tilfældig. Lige nu sker der store ændringer i branchen, idet 3D-secure opslag nu er et krav på alle online betalinger i Europa, hvor man skal godkende sin betaling med f.eks. NemID. “Det kræver, at alle kunder i markedet og vores konkurrenter skal ændre deres betalings flow, og derfor er det et godt tidspunkt at lancere Freepay på”, siger Morten Wagner Jr. Den gode timing er yderligere forstærket af danskerne øgede internethandel som følge af Corona.
Med lanceringen af gratis-modellen for betalingsgatewayen Freepay går koncernen tilbage til sine rødder og den tankegang, der også gav den sit navn: At man godt kan skabe en sund forretning, samtidig med kerneproduktet er gratis.